söndag 8 april 2012

Lurigt

Lurigt

Tyckte att jag behövde en ny lur/nalle/mobil så i onsdags beställde jag en via Telenors chat på deras hemsida. Den ”luren” återkommer jag om i nytt inlägg när jag har fått den. Påsken kom ju emellan så det är en ändlös väntan. Nej, riktigt så farligt är det inte, då hade jag ju helt enkelt åkt ner till Telenorbutiken och köpt en.

Här kommer jag att berätta lite om tidigare lurar jag haft.
Den första mobilen jag hade var under senare delen av 80- talet, 86 - 87 vill jag minnas.
Jag arbetade då på ett mindre företag som säljare och körde kors och tvärs runt Götaland samt en del i Tyskland. Vi var tre säljare sammanlagt i Sverige, Danmark och Norge.
Vd:n på företaget tyckte att vi skulle ha telefon i bilarna och så blev det.
Det blev en Storno, en sådan där riktigt stor rackare som man aldrig tog med sig ur bilen och å andra sidan så när man bodde på hotell så var det i vilket fall som helst billigare att ringa därifrån än från mobilen.


Nu lite om dom lurar som jag haft ”privat” och som jag fortfarande har kvar.
Den jag använder nu är en Sony Ericsson P1i. Ericsson kallade den smartphone när den lanserades och visst så är det en föregångare till dom smartphones vi ser idag.

När man skall använda tangenter/knappar så är det inte den vanliga knappsatsen utan ett tangentbord där varje knapp/tangent har flera olika funktioner. Man kan även använda virtuellt tangentbord eller handskift men då skall man helst använda ”pennan” som följer med luren så jag har enbart använt den med den fysiska knappsatsen/tangentbordet.
Egentligen så är det en jävligt bra lur men utvecklingen har ju samtidigt gått framåt.
Luren innan den var en Ericsson G700 som även den går att använda antingen via knappsatsen eller virtuell knappsats.
Innan G700:an så var det en Ericsson K700 som är en relativt liten lur som får plats i nästan vilken ficka som helst.
Luren innan den var en Ericsson Z1010 som var Ericssons första 3G lur.
Den hade också kamera på både bak och framsida så att den gick att använda till videosamtal.
Enligt många ”experter” så var det den bästa lur som Ericsson fram till dess någonsin hade byggt och jag trivdes jäkligt bra med den luren, men kraven man hade då var ju också annorlunda än dom man har idag.

Slutligen så återstår bara en som jag fortfarande har i samlingen och det är ”klassikern” Nokia6210.
Skall man bara ringa och messa så klarar man sig med en sådan lur.
När jag var i Egypten hade jag med mig två olika lurar varav den här var den som jag tog med när jag skulle ut ”på stan” och övriga arrangemang. Hade den laddad med ett kontantkort så om man nu skulle tappa eller bli av med den på annat sätt så var ingen större skada skedd.
Den allra första luren jag hade privat var en Panasonic vilken jag dock inte har bild på då jag inte har den kvar. Det var en lur som Panasonic kallade ficktelefon men det förutsatte dock att man hade väldigt stora rymliga fickor. Den hamnade så småningom i Thailand och är säkert skrotad sedan länge.
Alla dom här lurarna som jag fortfarande har kvar i "byrålådan" fungerar samtliga helt felfritt.


Slutligen så VET jag att det här blev ett väldigt låååångt inlägg så kanske jag stryker det igen, vilket jag dock ju inte har gjort om du just nu sitter och plöjer igenom det *skrattar*.
Vid pennan/tangentbordet,
baaartil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Cool Blue Outer Glow Pointer