måndag 4 mars 2013

Antivirus för Mobil

 Hi good folks.
Behöver man ett antivirusprogram för sin mobil/smartphone?

Nåväl, jag är just nu med i Smartsontestet av F-Secure Mobile. Testet pågår under 30 dagar då man skall testa och skicka sina åsikter om programmet till smartsonbloggen och efter testperioden får man behålla programmet ytterligare 11 månader.
Har haft det nu i tre veckor och sett att en del testare är helt nöjda medan andra är mindre nöjda och en tredje grupp som varit så missnöjda att dom helt enkelt avinstallerat programmet innan de ens testat sina 30 dagar.

En hel del har upplevt att programmet slöar ner telefonen rejält men jag har inte märkt något som helst sådant på min lur. Misstänker att man troligen bör ha en relativt modern lur för att inte programmet skall sega ner den. Jag har en HTC Sensation vilket ju är en lur som kom samtidigt som Samsung Galaxy S2 och är därmed snart ett par år gammal men som sagt så funkar det utan att sega ner min snart 2 år gamla lur.
Här lite av mina erfarenheter av programmet hittills.

Det var väldigt enkelt att installera på telefonen. Jag valde att få det direkt till luren istället för att gå genom datorn för att ladda ner det. Fick ett sms med en länk att klicka på och installationen gick snabbt och smärtfritt.
Dock så fick jag först gå in på "säkerhetsinställningar" på luren och tillfälligt godkänna att installera appar som inte finns på Market. Det känns ju lite konstigt att behöva gå in på säkerhet i telefonen och tillfälligt avinstallera en säkerhetsfunktion för att kunna installera ett "säkerhetsprogram".

Antivirusfunktionen som egentligen är den som jag har mest nytta av ligger och kör säkert och lugnt i bakrunden. När man skall installera en ny app/program eller uppdatera en som man redan har så skannar F-Secure snabbt igenom den. Detsamma när man är ute på nätet vilket jag är väldigt mycket med min lur.
Virusdatabasen uppdateras varje dag och vid de tillfällen jag har gjort en manuell skanning så har det inte funnits några hot/infekterade filer eller annat skräp på min lur.
Nu till sådant som jag "inte" använder i det här paketet.
Dels så blev jag väldigt snabbt irriterad på funktionen som kallas "säker webbläsare" så den inaktiverade jag redan första dagen. Den bara strulade till det mesta när man skulle ut på internet.

Inte heller har jag aktiverat "föräldrakontroll" då jag för min del inte har något som helt behov av den.

En tredje funktion som jag inte heller än så länge har installerad är "stöldskyddsfunktionen" men tror att jag ändå skall testa den. För att funktionen skall vara riktigt effektiv behöver man aktivera ett skärmlås och jag har förstått av många testare att de tycker det är irriterande att gång på gång behöva slå in sin kod för att komma in på luren.
Dels så behöver man ju helst också ha Gps:en påslagen men om det finns något som äter batteri på en lur så är det just Gps-funktionen.
Samman fattning: F-Secure Mobile gör sitt jobb och antivirusprogrammet ligger säkert och tryggt i bakgrunden och gör sitt jobb.
Å andra sidan så hade jag Avast free tidigare och var fullt nöjd med det också.
Well good folks, play it safe out there.
Bertil



17 kommentarer:

  1. Verkar ju vara en vettig sak.
    Speciellt stöldskydd.
    Inget jag kommer använda mig av, men ändå =)
    Ha en bra måndag!

    SvaraRadera
  2. Bra tips. :)

    SVAR: Jaha okej. :) jag tycker inte man blir för gammal för att fixa sig lite och så. :) Tycker det bara är att göra det som känns rätt.

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för titten inne hos mig :)
    Själv kör jag utan antivirus och hoppas det ska funka bra ändå. Du har i alla fall en väldigt pedagogiskt beskrivning av både installation och funktion :)
    Ha de gott
    /Marie

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa om - kanske ska skaffa sig det programmet ;)

    SvaraRadera
  5. SVAR: Aw tack för dina fina ord, vad gulligt skrivet av dig. :)

    SvaraRadera
  6. SVAR: Tack så mycket, kul att du gillade det. :)

    SvaraRadera
  7. Fin blogg Bertil! :)

    SvaraRadera
  8. SVAR: Tack så mycket för dina fina ord, vad glad jag blir. :)
    Jag vet dock inte när det kommer liknande bilder igen. Har kommit ifrån den typen av bilder ett tag nu faktiskt så jag kan inte svara på det.

    SvaraRadera
  9. SVAR: Tack så mycket. :D Vad glad jag blir! Jag gjorde rörliga bilden på denna hemsidan:
    http://makeagif.com/

    Jag har PS i min andra dator men vet inte hur man använder det så brukar använda mest gratis hemsidor och photoscape att fixa mina bilder i.

    SvaraRadera
  10. Låter som ett klipp om jag så får säga det! Ska lägga det på minnet ifall behovet kommer :)

    SvaraRadera
  11. SVAR: Tack så mycket. :)

    Ja det är en nikon D3200. Jag tycker den är jättebra och använder den väldigt mycket till mina poledancingbilder och när jag ska fotografera klädesplagg osv. Jag har inte gjort några inställningar själv än, utan kör på olika lägen som finns i kameran, men fotograferar oftast utan blixt.

    SvaraRadera

Cool Blue Outer Glow Pointer